Monument for Cervus Vitalis #2 (Malus Sylvestris)

De Panne_Stief Desmet

← vorige / De Panne

Monument for Cervus Vitalis #2 (Malus Sylvestris) 2015

Stief DeSmet


voor families jongerengids kindercommentaar

 

Voor families

Dit beeld heet Monument for Cervus Vitalis of monument voor een levendig hert. Maar klopt dat? Het beeld lijkt niet op een levend hert: je ziet de verschillende onderdelen en er ontbreekt zelfs een stukje. Toch zit er veel leven in: er groeien takken uit (van een appelboom, de Malus Sylvestris), de zon en de wolken spelen over het gepolijste oppervlak en door het gat zien we bomen bewegen. Het hert is dus niet levend, maar het beeld is wel heel levendig. De kunstenaar speelt met de grens tussen natuur en cultuur: de natuur is levend, cultuur is gemaakt. Het hert is gemaakt, maar toch levend(ig). Een doordenkertje ...

  .

Opdracht "Ingekaderd"

In dit beeld ontbreekt een deel van het hert. Het 'gat' kadert een stuk natuur in.

Bekijk het beeld vanuit verschillende hoeken. Verandert het zicht door het 'gat'? Kader nu zelf een stukje natuur in. Maak een cirkel met je armen, een vierkant met je vingers, een driehoek met je benen ... Poseer zo voor een mooie achtergrond voor de foto. De fotograaf geeft tips over hoe je het beste gaat staan.

 

Jongerengids

Het levensgroot bronzen edelhert van kunstenaar Stief DeSmet kijkt vol fierheid over een vijvertje in De Panne. Zijn beeld is echter geen afgewerkt geheel, maar een fase in een proces. Bovendien groeien er takken uit het hert, juist alsof het een vruchtbare voedingsbodem is voor nieuw leven.
Onze – volledig betrouwbare - ‘naturologe en biologe’ Rosalie was duidelijk onder de indruk van het kunstwerk. Na jarenlange voorbereiding was het moment voor Rosalie aangebroken om het hert met haar eigen ogen te bewonderen. Onze cameraploeg legde haar eerste indrukken vast. Door beroepsmisvorming ging ze echter iets te veel de wetenschappelijke tour op en ze deed er dan ook werkelijk alles aan om het beeld als een levend hert te benaderen.
De menselijke drang om de natuur te beheersen lijkt bij Rosalie duidelijk de overhand te nemen. Laat dat nu juist hetgene zijn wat DeSmet wilde projecteren met zijn werk; waar de kunstmatige grenzen tussen natuur en cultuur heel vaag worden.

 

Kindercommentaar